Thursday 25 March 2010

Is het proces belangrijker dan de inhoud?


Dat is een discussie die ik de laatste tijd ontzettend veel voer met collega's. And it really makes sense. Er was een tijd dat je al je expertise inzette om een degelijke situatie-analyse te maken, de hele strategische oefening maakte om tot de juiste value proposition te komen, en tenslotte helemaal uiteenzette hoe die kan werken, op welk draagvlak, via welke kanalen, en wat het stappenplan was om dit uit te voeren.

Je deed dit werk grotendeels in een agentschap. Met collega's. En je kwam terug met een rapport. Een presentatie. Je klant zou je feliciteren met het degelijke werk. En je aanbeveling zou in een schuif belanden.

In bovenstaand scenario heb je op een bevlogen manier op de inhoud gewerkt. Buiten de grenzen van je klant. Buiten de relatie tussen je klant en haar klanten.

Wanneer we dieper graven dan enkel 'de communicatiestrategie', is het meer dan ooit belangrijk om een verandering van binnen naar buiten te laten groeien, en niet andersom.

Dan moet je de mensen die de verandering gaan moeten dragen vanaf moment één betrekken.
Op een kleinschalig niveau probeer ik dat ook tijdens mijn lezingen te doen. Ik probeer niet alleen een stukje inhoud over te brengen, maar ook te inspireren met succesvolle voorbeelden die relevant zijn voor de situatie van mijn publiek. Maar daar houdt het niet op.

In iedere voordracht wil ik het publiek ook graag een simpel instrumentje meegeven datze kunnen toepassen in hun eigen dagelijkse praktijk. 'The Seven sins fo Greenwashing', is tot hiertoe blijkbaar nog steeds het meest populaire voorbeeld.



Vrijdag 12 Maart was ik uitgenodigd door de POM Oost-Vlaanderen en tegast op een netwerkmoment van ANSWER, Een Europees platform voor ondernemers en regio's die samenwerken rond duurzaamheid en energie-efficientie.

Daar gingen we nog een stapje verder. Na drie korte presentaties rond greenwashing, groene marketing en nieuwe marketingtechnieken, deelden we het publiek in kleinere groepen om te werken rond enkele realistische cases. Op die manier wisten ze het geleerde ook toe te passen op een organisatie die nauw aansloot bij hun eigen realiteit.
Zo werden den instrumenten, invalshoeken en tips uit de presentatie opeens bruikbaar. En niet meer van mij, maar wel van hen.

Het was voor mij de derde keer om het op die manier aan te pakken, en steeds ben ik ervan versteld hoe verrassend creatief mensen wel zijn, zolang je hen maar de juiste kickstart en instrumenten geeft.

No comments:

Post a Comment